فواید و خواص درمانی خرما برای سلامت بدن

خرما از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و جالب است بدانید که خرما هم برای افزایش وزن استفاده می شود هم برای کاهش وزن. خرما دارای ویتامین B و C و قند و سلولز و مواد پروتئین و املاح معدنی است و همچنین به علت داشتن کلسیم ، فسفر ، پتاسیم و منیزیم ضد سرطان است. در ادامه بیشتر با فواید و خواص درمانی خرما برای سلامت بدن آشنا می شویم.

عرب ها و هندی هایی که فقط از خرما تغذیه می کنند دچار سرطان نمی شوند. طعم لذیذ خرما قابل ستودن می باشد اما متاسفانه تاکنون چنانچه باید و شاید ارزش غذایی آن را مردم نشناخته اند.

خواص خرما

فواید و خواص درمانی خرما

خرما یک غذای مقوی و در عین حال یک ملین است برای تغذیه کسانی که دوره نقاهت را می گذرانند و اشخاص کسل و بی انرژی همچنین در برنامه غذایی کودکان باید در اولویت قرار بگیرد.

خرما سرشاز از مواد معدنی می باشد ، وجود مواد معدنی در رژیم غذایی روزانه‌ی ما برای کمک به عملکردهای بدنی مختلف حیاتی است که می‌توان این مواد را از میوه‌ی خرما به دست آورد. مواد معدنی برای ساخت استخوان‌های قوی، خون، مو و عملکرد بهتر سیستم عصب مفید هستند. در ادامه به برخی از فواید خرما اشاره می نماییم.

1. مصرف خرما برای افزایش انرژی

خرما سرشار از گلوکز، فروکتوز، و ساکارز که از قندهای طبیعی بشمار می آیند می باشد. بنابراین، به عنوان یکی از تنقلات عالی و کاملی شناخته می‌شود که به سرعت انرژی بدن‌تان را افزایش می‌دهند و به دو صورت خرمای خشک و خرمای تر در بازار موجود می باشد که بسته به سلیقه غذایی هر فرد مورد مصرف قرار می گیرد.

2. خواص ضد پیری خرما

همانطور که در ابتدا گفتیم خرما دارای ویتامین ث و یا C می باشد که به مقاومت پوست در برابر اکسیداسیون کمک می‌کند و بنابراین اثرات پیری را کاهش می‌دهد.

3. تاثیر خرما در کاهش آلرژی (حساسیت)

آیا می دانستید که در خرما گوگرد ارگانیک نیز وجود دارد؟ گوگرد ماده‌ای نیست که معمولا بتوان آن را در همه‌ی مواد خوراکی پیدا کرد؛ با این حال، دارای فواید قابل توجهی برای سلامتی است، از جمله کاهش واکنش‌های آلرژیک و آلرژی‌های فصلی.

بر اساس یافته‌های مطالعه‌ای که در ۲۰۰۲ به عمل آمد، ترکیبات گوگرد ارگانیک می‌توانند بر میزان درد و رنج مبتلایان به حساسیت های فصلی و آلرژیک مخاط بینی (آبریزش بینی) تاثیر مثبتی داشته باشد.

4. خواص خرما برای درمان کم خونی

علاوه بر موارد گفته شده خرما دارای مقدار قابل توجهی آهن است که برای افراد مبتلا به کم‌خونی به مکمل غذایی کاملی تبدیل شود. میزان آهن موجود در خرما می‌تواند کمبود مادرزادی این ماده را در بیماران مبتلا به کم‌خونی جبران کند. از سوی دیگر انرژی و قدرت بدن را افزایش دهد،‌ و هم‌ زمان باعث افزایش شادابی و سر زندگی در انسان می گردد.

5. فواید خرما جهت حفظ سلامت قلب

از آنجایی که خرما منبعی غنی از پتاسیم است؛ تحقیقات انجام شده نشان داده که پتاسیم موجود در خرما می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی و دیگر بیماری‌های مرتبط با قلب را کاهش دهد.جهت حفظ سلامت قلب کافیست تعدادی خرما را یک شب در آب بخیسانید،‌ سپس هنگام صبح، آن‌ها را له کنید و مصرف نمایید.

6. مصرف خرما برای رفع یبوست

همانطور که گفتیم غالبا خرما را جزء مواد خوراکی ملین طبقه‌بندی می‌کنند. به همین دلیل، افراد مبتلا به یبوست می‌توانند از خرما جهت رفع این مشکل استفاده نمایند.

برای اینکه از حداکثر فواید خرما به هنگام مصرف آن بهره مند گردیم بهتر است آن را یک شب در آب بخیسانید،‌ سپس هنگام صبح، وقتی ترکیب آب و خرما شکلی مانند شربت به خود گرفت، آن را بنوشید؛ به این ترتیب، می‌توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

6. تاثیر شگفت انگیز خرما بر مقاومت استخوان‌ها

خرما را به اَبَر خوراکی مفیدی برای استحکام استخوان‌ها و مبارزه علیه بیماری‌های دردناک و ناتوان‌کننده‌ای نظیر پوکی استخوان تبدیل کرده است زیرا دارای مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی می باشد.

از آنجایی که خرما منبع غنی سلنیوم، منگنز، مس و منیزیوم است که همگی برای رشد، استحکام و حفظ سلامتی استخوان‌های افراد بسیار ضروری هستند؛ به ویژه برای افرادی که وارد دوران سالخوردگی می‌شوند و استخوان‌های‌شان به تدریج ضعیف می‌شود.

7. خاصیت خرما برای درمان اختلالات روده

خرما دارای نیکوتین می باشد که برای درمان بسیاری از انواع مشکلات روده‌ موثر می باشد. خرما به حل مشکلات گوارشی کمک می‌کند، زیرا حاوی فیبرهای محلول، غیر محلول، و همچنین اسیدهای آمینه‌ای و یا پروتئین است که می‌توانند باعث هضم غذاها و کارآمدی فرایند گوارش شوند.

مصرف طولانی مدت خرما به مهار رشد میکروب های مضر کمک می‌کند، و بنابراین باعث رشد باکتری‌های مفید در روده می‌شود.  به این معنی که در مجاری گوارشی مواد مغذی بیش‌تری جذب و برای استفاده‌ی بدن وارد جریان خون می‌شوند.

8. خاصیت خرما در سلامت دندان ها

خرما، به خاطر منبع غنی فلورین، برای سلامت دندان‌های شما بسیار مفید است و بنابراین مصرف خرما می تواند به تمیز نگهداشتن دندان‌ها از جرم کمک می‌کند.

9. مصرف خرما جهت افزایش وزن

اگر لاغر هستید و یا وزن تان از حد معمول کمتر است و قصد دارید وزن‌تان را بیش‌تر کنید یا به علت ابتلا به مشکلات جسمانی و بیماری‌های خطرناک بدن‌تان ضعیف شده است حتما خرما بخورید. همیشه باید خرما را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم تلقی کرد. خرما حاوی قند، پروتئین و بسیاری از ویتامین‌های ضروری است. برای اینکه به تناسب اندام دست پیدا کنید خرما را با پوره‌ی خیار نوش جان کنید، می‌توانید وزن‌تان را به حد طبیعی برسانید. یک کیلوگرم خرما حاوی تقریبا ۳۰۰۰ کالری است، و میزان کالری موجود در خرما برای تامین نیاز روزانه‌ی بدن انسان کافی است.   خواص درمانی خرما

10. خرما به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند

خرما از آنجایی که دارای فیبرهای رژیمی می باشد، یکی از مفید ترین خوراکی‌هایی است که به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. تعداد باکتری‌های سالم را افزایش می‌دهد که به حرکت نرم‌تر روده‌ها و احساس سلامتی کلی بیشتر در بدن منجر می‌شود.

11. خاصیت درمانی خرما برای اسهال

می دانیم که تب خرما گرم است و خرمای رسیده حاوی پتاسیم می باشد، پتاسیم به شکلی بسیار موثر می‌تواند اسهال را کنترل کند. همچنین خرما به آسانی هضم می‌شود که همین مسئله به کنترلِ طبیعتِ غیر قابل پیش‌بینی اسهال مزمن کمک می‌کند. فیبر محلول موجود در خرما نیز با حجیم کردن مدفوع و بهبود سلامت و عملکرد دستگاه دفع در بدن می‌تواند به تسکین اسهال کمک کند.

12. حفظ سلامتی دستگاه عصبی با مصرف خرما

پتاسیم یکی از مواد اصلی و اولیه برای افزایش سطح سلامتی و قدرت واکنش دستگاه عصبی است. تمامی ویتامین‌های موجود در خرما، این میوه ارزشمند را به عامل اصلی برای تقویت عملکرد و سلامتی دستگاه عصبی تبدیل کرده است.

13. خواص درمانی خرما بر ضعف قوای جنسی

برای افزایش قوای جنسی کافیست تعدادی خرما را در طول یک شب در شیر تازه‌ی بز خیس کنید، سپس آن‌ها را در همان شیر له کنید و با پودر هل و عسل پسته مخلوط نمایید. این مخلوط به عنوان داروی نیروبخشی بسیار موثر و مفید برای افزایش استقامت جنسی و درمان ناباروری ناشی اختلالات جنسی مختلف شناخته می‌شود.

پژوهشگری ایرانی به نام بهمن‌پور در ۲۰۰۶ بر روی تاثیرات خرما و روغن آن بر عملکرد جنسی مطالعه‌ای به عمل آورد و دریافت مقادیر بالای استرادیول و فلاونوئیدهای موجود در خرما باعث افزایش تعداد و تحرک اسپرم‌ها و هم‌چنین اندازه‌ و وزن بیضه‌ها می‌شوند. بنابراین، اگر به دنبال تقویت قوای مردانگی‌تان هستید از خوردن خرما غافل نشوید زیرا خرما یک داروی محرک جنسی طبیعی است.

14. تاثیر خرما بر کاهش میزان شب‌ کوری

اگر از ضف بینایی در شب رنج می برید باید بگوییم که درمان مشکل شما خرما می باشد زیرا بر اساس تجربه‌های پزشکی، اگر از برگ‌های نخل خرد شده خمیری تهیه نمایید و آن را روی چشم‌ها یا اطراف‌شان بمالید، یا حتی اگر فقط خرما را بخورید، تعداد دفعات بروز شب کوری کاهش می‌یابد؛ این روش معمولا در نواحی روستایی که محل رشد خرما هستند به عنوان یک روش طب جایگزین به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

15. کاهش اثرات مصرف الکل با خرما

یکی دیگر از فواید شگفت انگیز مصرف خرما کاهش اثرات مصرف الکل است و به عبارت دیگر مصرف خرما می‌تواند برای شخصی که بیش از اندازه الکل مصرف کرده باشد، باعث تسکین فوری و افزایش میزان هشیاری شود.

از طرفی دیگز نیز برای پیشگیری از خماری و سردردهایی که چندین ساعت پس از مصرف الکل ایجاد می‌شود نیز مفید است. همان‌گونه که در بخش‌های پیشین نیز گفته شد، برای دستیابی به بهترین نتایج، بهتر است پس از کندن پوست خرما، آن را یک شب در آب بخیسانید.

16. کاهش احتمال سرطان‌های دستگاه گوارش با مصرف خرما

طبق آخرین نتایج پژوهش‌ها درباره خواص خرما به این نکته اشاره شده است که مصرف خرما روش مناسب و کارآمدی برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش است.

آرزو افشار ونگینی ۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اینجا سبک زندگی شاد را بیاموزید