اعمال ویژه شب قدر

شب های 19 و 21 و 23 ماه مبارک رمضان را شب های قدر می نامند. مردم ایران قدر این شب ها را دانسته و عزیز شمورده. طبق روایاتی در این شب سرنوشت یکسال ما رقم خواهد خورد بنابراین ما این شب های را گرامی می داریم و شب زنده داری می کنیم و به اعمال ویژه شب قدر را بجا می آوریم.

اعمال خاص شب های قدر عبارت اند از :

  • غسل شب فدر
  • خواندن نماز شب قدر
  • ذکر معروف شب قدر
  • دعای شب های قدر

اعمال ویژه شب قدر

اعمال ویژه شب های قدر

مسلمانان جهان در شب قدر که بهتر از هزار ماه می باشد به خواندن دعای جوشن کبیر ، سوره قدر، ذکر مخصوص ای شب ها می پردازند و از خدا طلب آمورزش و بخشش می نماییند و همچنین خواستار سرنوشت خوب ، خوشبختی ، عقبت به خیری و شفای بیماران از خداوند منان هستند.

نماز مخصوص شب قدر

خواندن نماز مستحبی شب قدر به این صورت است که ابتدا نیت به خواندن 2رکعت نماز شب قدر می کنیم که در هر رکعت آن بعد از حمد، هفت مرتبه توحید می خوانیم و سپس  از فراغ هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ می گوییم.

غسل مخصوص شب قدر

شاید برای شما هم این سوال پیش بی آید که غسل مخصوص شب قدر چه تفاوتی با دیگر غسل ها دارد؟ غسل شب قدر نیز مثل سایر غسل های واجب و مستحب انجام می شود و فقط نیت غسل مستحبی شب قدر انجام دهید . ما در ادامه مراحل انجام غسل شب قدر را بطور کامل توضیح خواهیم داد.

مراحل انجام غسل شب شب های قدر:

اول با قصد غسل شب قدر ، سر و گردن را بشویید.

سپس نیمه سمت راست بدن از گردن به پایین تا سر انگشتان پای راست بطور کامل بشویید.

بعد نیمه سمت چپ بدن از گردن به پایین تا سر انگشتان پای چپ بشویید اگر کسی به این صورت غسل نکند و ترتیب را رعایت نکند، غسل او باطل است.

ذکر و دعای شب های قدر

همانطور که می دانید اعمال شب های قدر با هم تا حدودی متفاوت بوده و فقط برخی از ذکر ها و دعا مشترک می باشد که ما در قسمت پایین این مقاله به ذکر و دعاهای مشترک بین شب ها قدر اشاره نموده ایم.

قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید: اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُِکَ بِکِتابِکَ المُنزَلِ وَ ما فیهِ اسمُکَ الاَکبَرُ و اَسماۆُکَ الحُسنی وَ ما یُخافُ وَ یُرجی اَن تَجعَلَنی مِن عُتَقائِکَ مِنَ النّار. پس هر حاجت که دارید از خدای مهربان بخواهید.

 مصحف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید:

اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَ بِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَ بِحَقِ کُلِّ مومنٍ مَدَحتَه ُ فیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّکَ مِنکَ.

ده مرتبه بگوید: بِکَ یا الله

ده مرتبه: بِمُحَمَّدٍ

ده مرتبه: بِعلیٍّ

ده مرتبه: بِفاطِمَةَ

ده مرتبه: بِالحَسَنِ

ده مرتبه: بِالحُسَین ِ

ده مرتبه: بِعلیّ بنِ الحُسین

ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ

ده مرتبه: بِجَعفَر بنِ مُحَمَّدٍ

ده مرتبه: بِموُسی بنِ جَعفَر ٍ

ده مرتبه: بِعلیِّ بنِ مُوسی

ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِیٍّ

ده مرتبه: بِعَلِیِّ بنِ مُحَمَّدٍ

ده مرتبه: بِالحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ

ده مرتبه: بِالحُجَّةِ.

**پس از این عمل هر حاجتی که داری از خدای مهربان طلب کنید**

زیارت امام حسین علیه السلام است؛ که در روایت آمده است که چون شب قدر می‌شود منادی از آسمان هفتم ندا می‌کند که حق تعالی آمرزید هر کسی را که به زیارت قبر امام حسین علیه السلام آمده است.

احیا داشتن این شب‌ها. در روایت آمده هر کس احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریاها باشد.

صد رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد، و افضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند.

این دعا خوانده شود: اَللّهُمَّ اِنّی اَمسَیتُ لَکَ عَبدًا داخِرًا لا اَملِکُ لِنَفسی وَ اَعتَرِفُ...

**ما را از دعای خیرتان بی بهره نگذارید**

لال

آرزو افشار ونگینی ۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اینجا سبک زندگی شاد را بیاموزید