بررسی کتاب جنس ضعیف اوریانا فالاچی

اوریانا فالاچی (به ایتالیاییOriana Fallaci) ‏(۲۹ ژوئن ۱۹۲۹–۱۵ سپتامبر ۲۰۰۶) روزنامه‌نگار، نویسنده و مصاحبه‌گر سیاسی برجسته ایتالیایی بود که در شهر فلورانس متولد شد و در سن ۷۷ سالگی در همان شهر درگذشت. وی در دوران جنگ جهانی دومبه عنوان یک چریک ضد فاشیسم فعالیت می‌کرد. آنچه بیش از هر چیز به معروفیت وی کمک نمود، مجموعه مصاحبه‌های مفصل و مشهور او با رهبران سرشناسی همچون محمدرضا پهلوی، یاسر عرفات، ذوالفقار علی بوتو، روح‌الله خمینی، ایندیرا گاندی، گلدا مایر، ملک حسین، معمر قذافی، جرج حبش، و هنری کیسینجر بود.



آثار ارزشمند اوریانا فالاچی

هفت گناه هالیوود
جنس ضعیف
پنه‌لوپه به جنگ می‌رود 
نفرت‌انگیز 
اگر خورشید بمیرد 
زندگی، جنگ و دیگر هیچ (Niente, e cosí sia)، گزارشی از جنگ ویتنام بر اساس تجارب شخصی، ریتزولی (میلان)، 
آن روز در ماه 
نامه به کودکی که هرگز زاده نشد
مصاحبه با تاریخ (Intervista con la storia)، مجموعه‌ای از مصاحبه با شخصیت‌های سیاسی جهان، ریتزولی (میلان)، 
ان‌شاءالله 
خشم و غرور 

هدف ما از این پست معرفی کتاب جنس ضعیف است

جنس ضعیف گزارشی از وضعیت زنان جهان (به ایتالیاییIl sesso inutile - Viaggio intorno alla donna) اثری از اوریانا فالاچی، نویسنده و روزنامه‌نگار ایتالیایی است.

این کتاب از نخستین آثار فالاچی است و نسخه اصلی آن در سال ۱۹۶۱ میلادی چاپ شده‌است. فالاچی در این کتاب، گزارشی از سفرهای خود به نقاط مختلف جهان را ارائه کرد که برای هفته نامه L'Europeo انجام شد (کشورهای پاکستان، هند، مم الزی، ژاپن و آمریکا). وی مشاهدات مستقیمش را دربارهٔ وضعیت زنان در این کتاب گردآوری کرده‌است.

اوریانا فالاچی را به جرأت تأثیرگذارترین ژورنالیست زن جهان می‌توان نامید. او که نویسنده است و داستان و چیزهای دیگر هم می‌نویسد، سخت مخالف دوگونه انگاشتن زن و مرد است و آن‌چه در «جنس ضعیف»، «زن» می‌نامد، نه موجودی با خصوصیات بیولوژیکی که در کشور خودش هم یافت می‌شود، که قربانی نوعی نگاه تابودار است که خودش هم از طریق احترام به آن تابو، در حال بازتولیدش است. «زن» کتاب او، «زن شرقی» است.


وی سفر خود به دور دنیا برای دیدن زندگی زنان را در ۳۰ سالگی و بعد از مدتی مشغولیت در یک دفتر روزنامه آغاز می‌کند و پاکستان، هند، اندونزی، هنگ‌کنگ، ژاپن، و هاوایی را درمی‌نوردد. این روزنامه‌نگار پرکار که تهور و پرکاریش از او «اوریانا فالاچی» ساخته است، سفرش را با انگیزهای عادی و کنجکاوی‌های پیش‌ پاافتاده در این مورد شروع می‌کند که «من یکهو این را فهمیدم که مشکلات مردها به چیزی مثل نژاد یا پول و شغل بر می‌گردد، اما مشکلات زنان دور یک موضوع: زن به دنیا آمدن!». فالاچی باید این ذهنیت پر از پیش‌فرض و دارای بار ارزشی را یک نوع مکاشفه دانسته باشد که تنها از طریق توصیفات یک‌سویه و بدون استدلال خود، آن ‌را تا انتها تقریر کرده است.

کلام آخر

من به شخصه طرفدار پر و پا قرص کتا بهای اوریانا فالاچی هستم با خوندن کتابهاش حالم بهتر میشه و به زن بودنم افتخار میکنم و اعتماد بفس بالایی میگیرم. فارق از هر نوع تبلیغی خوندن این جنس کتابهارو به تمامی زنهای سرزمینم پیشنهاد میکنم.
آرزو افشار ونگینی ۱ ۳
سارا محمدی
کتاب خوبی بود, ممنون که معرفی کردید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
اینجا سبک زندگی شاد را بیاموزید